dinsdag 25 oktober 2011

Wandelen langs de Thames

Zondag 4 December
De bedden waren erg hard dus echt heel lekker hadden we niet geslapen hoewel we oma wel de hele nacht hoorde zagen.
Het ontbijt werd geserveerd bij de receptie, je kon kiezen uit cereals, full English breakfast(beans, sausage etc.) of allerlei soorten ei. Natasja nam de cereals met geroosterd brood en jam, oma boiled eggs met toast en ik srambled eggs met bacon, het was lekker. Na het ontbijt gingen we op pad(9.00u)het was bewolkt maar wel droog. Om de hoek van het hotel stopte de bus, we wilden eerst naar Buckingham palace maar stapten te laat uit, we moesten nu een stukje verder lopen, dit was wel leuk, we kwamen langs wat historische gebouwen en memorials, op de grote laan naar het paleis zagen we de horse parade, snel een foto gemaakt. In de winter is de wisseling van de wacht om de dag echter niet vandaag, zondag. We besloten woensdag terug te gaan om dit toch even gezien te hebben. We hebben wat foto's gemaakt van het paleis en zijn op zoek gegaan naar de metro.Het plan was om over de towerbridge te lopen en daar een wandeling te doen van het boekje 100% Londen. We namen de metro naar Tower hill, hier liepen we langs de Tower of Londen waar de kroonjuwelen te zien zijn, we zijn hier niet binnen geweest, de eerste keer Londen wil je de highlights zien en heb je daar niet echt tijd voor. We zijn over de Towerbridge gelopen, aan het eind via een trapje naar beneden naar Shad Thames. In de negentiende eeuw eeuw stonden in Shad Thames de grootste pakhuizen van Londen. Hier werden de zakken koffie, thee en kruiden opgeslagen die met schepen over de Theems werden aangevoerd. Veel van deze pakhuizen zijn bewaard gebleven en omgebouwd tot appartementen, restaurants, pubs en winkels. De gevels en metselwerk van de pakhuizen is echter nog steeds hetzelfde als in de negentiende eeuw.
Veel straatnamen in Shad Thames verwijzen naar tijd van de pakhuizen. Zo is er een Vanilla & Sesame Court, een Wheat Wharf en een Tea Trade Wharf. Over de straat hangen bruggetjes waar vroeger tonnen van het ene pakhuis naar de andere gerold werden. Tegenwoordig doen die bruggetjes dienst als balkon. We zijn eerst een Caramel Macchiato gaan drinken bij Starbucks met uitzicht op de Towerbridge en de bruggetjes van Shad Thames. Hierna zijn we via een steegje naar de Theems gelopen waar we een mooi uitzicht hadden op de Towerbridge, volgens het boekje moesten we een grote lus lopen, hier was echter niet veel te zien, we kwamen weer uit bij de Theems vanuit hier liepen we door leuke straatjes, we zijn nog in een Kathedraal wezen kijken en liepen door een mooi versierde Arcade. We zijn gaan lunchen bij een pancakes annex high tea zaakje. We moesten door een paar tunnels die er best een beetje eng uitzagen, volgens mij werden deze ook gebruikt bij Londen Dungeon waar we ook langs kwamen, deed een beetje denken aan een enge film. Uiteindelijk kwamen we uit bij het museum Tate modern, dit is gevestigd in een oude gasfabriek, we vonden het een beetje tegenvallen, Moma in NY vonden we mooier. Toen we door het museum liepen zagen we dat het buiten flink aan het regenen was dus zijn we iets langer in het museum gebleven. Toen we weer buiten kwamen was het droog en zagen we zelfs blauwe lucht, we zijn over de Millennium brug gelopen en kwamen uit bij St. Paul's Kathedraal, hier zijn Charles en Diana getrouwd. Van hieruit hebben we de bus genomen naar Covent garden, het zag er hier heel gezellig uit, de Arcade was mooi versierd met heel grote rode kerstballen, er waren allemaal leuke winkeltjes en eetgelegenheden, buiten stond een grote kerstboom, we zijn gaan eten bij een Indiaas restaurant, Massala zone, het was erg rustig, bleek dat we in de verkeerde tijd zaten, op mijn mobiel staat de Nederlandse tijd, zaten we om 4 uur al in het restaurant. We hebben lekker gegeten maar het was er zo koud, we zaten vlak bij de airco, ze zouden hem iets zachter zetten maar daar hebben we niets van gemerkt. We zijn nog even winkels gaan kijken en even opgewarmd bij de Zara. Hierna hebben we de bus(RV1) naar de Towerbridge genomen voor wat foto's by night. Toen we de bus uitstapten begon het toch te gieten! we zijn snel naar de Starbucks gelopen. Toen het droog was zijn we weer door het steegje bij Shad Thames gelopen en hebben wat foto's van de brug genomen, helaas was het gebouw in de vorm van een kegel niet goed verlicht. We hebben de bus terug genomen en zijn uitgestapt bij de Londen eye, we zijn via de Theems terug gelopen, hier kon je mooie foto's maken van het Parlement en de Big Ben met weerspiegeling in de Theems. Het was inmiddels flink koud geworden, we liepen over de brug en langs de Big Ben, bij Westminster Abbey hebben we de bus 24 weer teruggenomen naar het hotel. Op de kamer met ons waterkokertje lekker thee en koffie gemaakt gedoucht en gaan slapen, het was inmiddels alweer half 11 dus een lange dag achter de rug.